Strefa Piesza

Wpis

środa, 11 lutego 2015

Segregacja czy integracja?

Na warszawskim Żoliborzu postawiono ostatnio szkaradny labirynt barierek przed przedszkolem. Choć celem prawdopodobnie było zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, to efekt ten raczej nie będzie osiągnięty – przejście jest niewygodne, bardzo wąskie, przeciskając się w tłoku porannym łatwo będzie rozedrzeć ubranie o ostre końcówki barierek Dodatkowo, cześć dzieci i rodziców widząc tłok prawdopodobnie i tak będzie przechodzić jezdnią.

(fot: Michał Kwiatkowski/Ben Hamilton-Bailie)

Jak inaczej (i być może wbrew intuicji) można taki problem rozwiązać, pokażę na przykładzie małej holenderskiej miejscowości Noordlaren leżącej w pobliżu Groningen. Tamtejsza szkoła podstawowa znajduje się przy dość ruchliwej ulicy. Jednak zamiast stawiania ogrodzenia czy murów, gmina zdecydowała się na integrację (!) szkoły i placu zbaw z drogą oraz minimalizację barier pomiędzy dziećmi a autami.

W efekcie kierowcy mają poczucie, że jadą przez plac zabaw, więc jadą bardzo powoli i ostrożnie. Ponadto dzieci stają się bardziej świadome obecności aut w pobliżu i stają się ostrożniejsze.

To proste rozwiązanie miało też inne skutki - szkoła stała się bardziej otwarta i widoczna, ulica stała się bardziej częścią przestrzeni miejskiej, a mniej drogą. Ławki przyszkolne, na których oczekują rodzice zostały celowo ustawiono bardzo blisko poruszających się aut. Dzięki temu kierowcy dostają bezpośrednią informację o bliskości szkoły i wiedzą, że należy tu zachować szczególną ostrożność.

Co istotne i charakterystyczne dla stref współdzielonych - na drodze praktycznie brak oznakowania pionowego i poziomego, aby nie szpecić przestrzeni.

To rozwiązanie powstawało przez dłuższy czas - kilka lat trwało budowanie poparcia od rodziców i nauczycieli. Przyjęło się jednak bardzo dobrze – dzięki niemu bezpieczeństwo poprawiło się na większym obszarze wokół szkoły.

 

Więcej szczegółów na temat projektu znajdzieciu tu (po angielsku): http://knowledge.allianz.com/mobility/transportation_safety/?1841/risker-streets-reduce-accidents

A tu widok na google streetview: https://www.google.pl/maps/@53.121513,6.663183,3a,75y,330.76h,84.94t/data=!3m4!1e1!3m2!1scYT61ej3As5WmMEti-4dzQ!2e0?hl=en

Szczegóły wpisu

Tagi:
Autor(ka):
polskipieszy
Czas publikacji:
środa, 11 lutego 2015 16:40

Polecane wpisy